[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Andrea Erkert Dzieci potrzebują ciszy Zabawy relaksacyjne na wiosnę, lato, jesień i zimę JEDNCSC KIELCE 1999 Tytuł oryginału: Kinder brauchen Stille Hntspannungsspiele tur Iriihling, Sommer, Hcrbst und Winter Copyright -r 1998 by Don Bosco Verlag. Miinchen Copyright for the Polish edilion by Wydawnictwo „Jedność", Kielce 1999 Przekład z języka niemieckiego Ryszard Zajączkowski Redakcja i korekta książki Ewa Bojara Redakcja techniczna Józef Bąkowski ISBN 83-7224-030-2 Wydawnictwo „Jedność" 25-013 Kielce, ul. Jana Pawła II nr 4 tel. (0-41) 368-11-10 www.jednosc.com.pl e-mail: iedakcjafrtjednosc.com.pl Drodzy Czytelnicy! W ostatnich latach zmieniła się sytuacja w wyposażeniu przed- szkoli i szkół. Wielu wychowawców narzeka na coraz większe grupy i klasy; wzrastająca liczba dzieci powoduje niedostosowania, a na- wet patologiczne zachowania. Te pierwsze pojawiają się bardzo czę- sto w dziedzinie społecznej. Należą do nich agresja, nerwowość, trud- ności w kontaktach, brak koncentracji. Niepożądane zjawiska w stosunkach społecznych kształtują się często już w przedszkolu, ale przeważnie dopiero w okresie szkolnym są dostrzegane przez rodziców jako trudności w osiąganiu pozytyw- nych wyników w nauce i w innych dziedzinach. Problem ten może przejawiać się wcześnie także w sferze fizycznej, na przykład jako za- katarzenie, zaburzenia w przyjmowaniu pokarmów, zaburzenia mowy lub snu, albo jako choroby oskrzeli prowadzące do astmy. W prewencji zdrowotnej wychowawcy potrzebują szczególnej po- mocy, aby zapobiec niestosownym zachowaniom. Taką pomocą mogą być ćwiczenia relaksacyjne towarzyszące porom roku, ponie- waż są w stanie wspomagać dzieci, aby odnalazły właściwą równo- wagę między aktywnością a ciszą/odprężeniem. Równowaga ta sprzyja zdecydowanie kształtowaniu się człowieka o harmonijnej osobowości, dla którego niezwykła sytuacja lub stres nie są powo- dem do „wychodzenia ze skóry" lub „utraty panowania nad sobą", lecz który potrafi się opanować, a stawiane przed nim wymagania roz- wiązywać spokojnie, ufając we własne siły. Aby osiągnąć taką rów- nowagę, dzieci potrzebują specjalnie wydzielonego pomieszczenia, gdzie będą mogły zażywać ciszy i spokoju. Dziecko musi mieć moż- liwości wsłuchania i zagłębienia się w siebie, lepszego poznania sie- bie i refleksji nad tym co przeżyte. Dorośli, którzy towarzyszą dzie- ciom, powinni zawsze umożliwiać im tego rodzaju doświadczenia. Jednocześnie w ten sposób przeciwstawiają się oni szeroko roz- powszechnionej presji sukcesu. Poddawane są jej już najmłodsze dzieci i nie ogranicza się ona tylko do dobrych ocen w szkole, ale obejmuje też czas wolny: zajęcia plastyczne, muzyczne i sportowe. Wychowawczynie szukają często ćwiczeń relaksacyjnych, których celem jest uspokojenie rozkrzyczanej grupy dzieci. Jeśli więc prze- życie ciszy ma wzmocnić koncentrację i wytrzymałość, to - moim zda- niem - celem każdego relaksu jest, aby dzieci same odkryty swoje zdolności. Wiele z nich może to zrobić bez żadnej pomocy, innym zaś przychodzi to z trudem. I właśnie im potrzebne jest wsparcie w dro- dze do samych siebie. Moim zamiarem jest zachęcenie dorosłych, aby zyskali większą pewność przy wprowadzaniu ćwiczeń relaksacyjnych z dziećmi i w ciągu całego roku mogli sięgać do łatwych w realizacji pomysłów. W książce tej zostały zebrane twórcze ćwiczenia relaksacyjne obej- mujące cały rok. Prowadząc zajęcia jako wychowawczyni przedszkol- na, mogłam wszystkie te ćwiczenia dokładnie wypróbować w pracy z dziećmi. W krótkiej części teoretycznej przedstawiam w zarysie znaczenie świadomego przeżycia pór roku przez dzieci. Ponadto wskazuję na ramowe warunki ćwiczeń wyciszających i relaksacyjnych oraz ich różne metody. Druga, obszerna część pracy zawiera 100 ćwiczeń relaksacyjnych związanych z porami roku. W odniesieniu do każdej z nich przedsta- wiam też całą jednostkę relaksacyjną, która zawiera fazy ruchu i wy- ciszenia. Modele te mogą...
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plrumian.htw.pl
|