[ Pobierz całość w formacie PDF ]
SCENARIUSZ UROCZYSTOŚCI PRZEDSZKOLNEJ - ZWYCZAJE I TRADYCJE ANDRZEJKOWE. TEMAT: WIECZÓR WRÓŻB ANDRZEJKOWYCH! -ZAJĘCIA I ZABAWY PROWADZONE PRZY WSPÓŁUDZIALE RODZICÓW. CELE OGÓLNE: - zachęcenie rodziców do współpracy i współdziałania, - przybliżenie rodzicom pracy przedszkola, - stwarzanie atmosfery radości i zadowolenia ze wspólnych zajęć i zabaw. CELE OPERACYJNE: DZIECKO: -rozumie znaczenie ludowej tradycji spotkań andrzejkowych, -pogłębia własne wiadomości i bierze aktywny udział w kultywowaniu tradycji andrzejkowych, -przyjmuje rolę gospodarza wobec zaproszonych gości, -recytuje wiersz pt. „Czas andrzejek”, -tańczy i śpiewa znane piosenki, -odtwarza ruchem melodie zabaw ruchowych ze śpiewem z udziałem rodziców. FORMY PRACY: -indywidualna -zbiorowa METODY PRACY: słowna – rozmowa, wiersz, czynna , metod aktywnych ŚRODKI DYDAKTYCZNE: wiersz, piosenki, list, stanowiska do wróżb z potrzebnymi materiałami, wróżki, czarownica, magnetofon, nagrania muzyczne, świece, ubrania dla chłopców i dziewczynek dekoracja sali. PRZEBIEG: 1. Wstęp „Iskierkę puszczam w krąg Niech wróci do moich rąk” Zapalenie 13 magicznych świec. Gawęda nauczyciela o historii wróżb andrzejkowych. W dawnych czasach, pod koniec każdego roku, kiedy dni stawały się krótsze, a wieczory dłuższe, młodzież po pracy i nauce zbierała się w jednym domu, aby wspólnie śpiewać i bawić się. Ważniejszymi takimi spotkaniami były wieczory poprzedzające święta: Katarzyny i Andrzeja. Był to bowiem okres wróżb. Chłopcy wróżyli sobie w katarzynki, a dziewczęta na św. Andrzeja. Z czasem „katarzynkowe” wróżby zanikły, a tradycja andrzejek pozostała do dziś. Najciekawiej było na wsi. Młode dziewczyny zaglądały w głąb studni i wypowiadały głośno swoje życzenie. Jeśli echo odpowiedziało, to życzenie wkrótce miało się spełnić.
Inną wróżbą było odliczanie sztachet w płocie. Dziesiąta sztacheta, w zależności od wyglądu, miała wywróżyć, jaki będzie ukochany – Gruby, chudy, krzywy czy stary. 2. Powitanie dzieci przez czarownicę i wróżki wierszem: „W przedszkolu zabawa, andrzejek to czas. Niech magia i wróżba Królują wśród nas. Już zaczynamy, już nie czekamy. Zabawa dalej, start!.” 3. WRÓŻBA I Wróżenie z kolorów wizytówek Różowy - Zachowuj się ładnie przy stole, bo ktoś pomyśli, że jesteś różową świnką. Patrząc na świat zakładaj różowe okulary. Różowy szalik i czapka przyciągną do Ciebie wielu wspaniałych kolegów! Zielony - Przebywaj częściej na świeżym powietrzu, wśród zielonych traw. Baw się zieloną piłką i skacz na zielonej skakance. Nie wykrzywiaj buzi tak, jakbyś jadł szpinak! Niebieski - Ubieraj się cieplej, bo za często masz siny nos. Zejdź z chmur na ziemię. Jagodowa zupa pozwoli Ci śpiewać smerfne hity. Noś w kieszeni niezapominajki bo zapomnisz przyjść do przedszkola! Żółty - Więcej się uśmiechaj i spoglądaj w słońce. Nie garb się, jak banan i nie bądź kwaśny, jak cytryna. Jeżeli będziesz nosić żółte spodnie, będzie Ci cieplej i radośniej na duszy! Pomarańczowy - Jesteś zbyt blady, pij więcej soku z marchewki. Ubieraj się w kolorze pomarańczy, jest Ci w nim do twarzy. Jedz mniej słodyczy, bo niedługo będziesz wyglądać, jak dynia! WRÓŻBA II Na środku sali stoi studnia z wodą. Każde dziecko otrzymuje 1 grosz i wypowiadając zaklęcie: „Hokus-pokus-marokus Obracam się na pięcie i wypowiadam zaklęcie Hokus-pokus, czary-mary, Aby wróżby się spełniały, złóżmy dary”. Wrzuca monetę do studni. Rzut odbywa się przez lewe ramię, a czyja moneta wpadnie do wody, ten ma szansę na spełnienie jego życzeń. ZABAWA PRZY PIOSENCE … - Boney M. „Hands up baby” WRÓŻBA III Prawdę powie ta butelka Kogo czeka przyszłość wielka Kręćmy butelką parę razy Bo każdemu coś się marzy Na środku sali leży butelka, a wokół niej gwiazdy symbole. Każdy kręci butelką i odczytuje symbol, który wskazuje butelka. ( korona ) W przyszłości będziesz ważną osobą. Obejmiesz ważne stanowisko. ( książka ) Przed tobą kariera naukowa, zaszczyty. ( serce ) Czeka cię wielka miłość i szczęście rodzinne. ( moneta ) Będziesz bardzo bogatym biznesmenem. Sukces w interesach. ( gwiazda ) Przed tobą kariera aktorska lub piosenkarska Będziesz gwiazdą. ( palma ) Czekają cię wspaniałe przygody. Zostaniesz podróżnikiem. ( różaniec ) Będziesz księdzem lub zakonnicą. Spędzisz życie na modłach. ( jabłko ) Nowe życie, odrodzenie, ożywienie interesów. ZABAWA PRZY MUZYCE – „Labada” WRÓŻBA IV Dzieci częstują się cukierkami w których znajdują się karteczki z wypisanymi zawodami, które dzieci będą w przyszłości wykonywać.
WRÓŻBA V Rodzice i dzieci tańczą przy muzyce. Na talerzach położone są owoce, gdy muzyka umilknie, każdy uczestnik podchodzi do wybranego talerza. Nauczycielka czyta co oznacza każdy owoc: BANAN - jesteś nieśmiały, niepewny własnych możliwości, rzadko podejmujesz inicjatywę w działaniu, dobrze liczysz, co wiąże się z twoją inteligencją. POMARAŃCZA (Mandarynka) - drzemie w tobie wewnętrzna energia, umiesz powiedzieć przepraszam, za co jesteś ceniony. JABŁKO - lubisz czystość i porządek, masz duże grono kolegów. GRUSZKA - działasz szybko i dokładnie, masz ciekawe pomysły i mówisz o nich głośno. WINOGRONO - idziesz pewnie przez życie, jesteś odważny, dobrze wykonujesz swoja pracę. 4. ZADANIE „Klucz” Każda grupa otrzymuje kontur klucza. Rodzice raz z dziećmi musza wykleić bibułą klucz. 5. Zabawa ruchowa „Taniec na gazecie” Wszyscy dobierają się w pary, każda z par zajmuje miejsce na gazecie. Każdy tańczy w rytm muzyki , gdy muzyka cichnie składamy gazetę na pół. Wygrywa ten kto nie wyjdzie stopą poza gazetę. 1
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plrumian.htw.pl
|