|
Andrzej de Lazari - Czy Moskwa będzie Trzecim Rzymem, Russia |
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ] ANDRZEJ de LAZARI CZY MOSKWA B DZIE TRZECIM RZYMEM? STUDIA O NACJONALIZMIE ROSYJSKIM „ l sk” Katowice 1995 UWAGI WST PNE Gdyby dialog ludzi odwołuj cych si do historii mógł rozpoczyna si od okre lenia norm etycznych obowi zuj cych bezwarunkowo dzi i jutro w ka dej społeczno ci, oraz od uznania szeregu warto ci za ponadczasowe i tym bardziej za ponadnarodowe, ponadkulturowe ... Mo e wówczas historia przestałaby by dostawc argumentów do podziału na My i Oni , a stałaby si przede wszystkim wiadectwem nieszcz , do jakich prowadzi wywy szenie My (My-narodu, My-pa stwa, My-klasy, My-religii itp.). Niestety, tendencje etnocentryczne i kolektywistyczne w niektórych kr gach kulturowych s wci tak silne, e ma- rzenia o “wspólnym domu”, w którym naczeln warto ci jest ludzkie Ja , pozo- staj wci w sferze utopii. Mam wiadomo zagro e ze strony My-narodu i My-religii w budowie polskiego pa stwa prawa, b d c jednak historykiem idei w Rosji zajm si tylko rzeczywisto ci rosyjsk , traktuj c j jako przykład nie- mo no ci wyzwolenia si pewnych kultur z tradycji etnocentrycznych i kolek- tywistycznych. Nacjonalizm rosyjski ma wiele twarzy. Najmniej gro ny jest nacjonalizm kul- turowy Aleksandra Soł enicyna i tzw. pisarzy wiejskich, dla których symbolem zła jest wielkomiejska cywilizacja zachodnia, lecz którzy jednoznacznie od egnu- j si od stosowania przemocy dla osi gni cia stawianego przed sob celu – “powrotu do gleby rosyjskiej”. Gro ny jest nacjonalizm polityczny: narodowy bolszewizm, euroazjatyzm, faszyzm. Jednak najgro niejszy jest, moim zdaniem, nacjonalizm szukaj cy oparcia w naukach duchownych Cerkwi Prawosławnej, swoisty prawosławny fundamentalizm. Wszystkie odmiany nacjonalizmu rosyj- skiego ł czy specyficzna interpretacja historii, odnajdywanie w niej “dowodów” dla uzasadnienia tezy o szczególnym posłannictwie rosyjskiego My-narodu, My- -pa stwa lub My-narodu-religii w zbawieniu wiata lub zaprowadzeniu w nim “sprawiedliwego”, rosyjskiego porz dku. Wielu Rosjan jednoznacznie od egnuje si od nacjonalistycznego misjonizmu. Dla przykładu, protojerej Ioann Swiridow utrzymuje, i brutalny nacjonalizm prawosławny skupia si przede wszystkim wokół metropolity petersburgskiego Ioanna (Snyczewa) i wokół “Zwi zku Bractw Prawosławnych”. “Ideologia – pi- sze Swiridow – zmieszała si w ich głowach z resztkami frazeologii cerkiewnej i otrzymali my dziwaczny koktajl. Przepis mo na znale w 34 numerze czasopi- 6 sma «Sowietskaja Rossija» z 1994 roku”. Oto skład owego “koktajlu” (podaj za Swiridowem): 1. Wielkomocarstwowo – w wiadomo ci masowej wyst puj ca jako ide- ologia imperializmu rosyjskiego , zakładaj ca przekonanie o wszech wiatowej, jakoby pokojowej roli pa stwa rosyjskiego. Podstawowym przesłaniem jest tu idea “Moskwy – Trzeciego Rzymu”. 2. “Soborowo ” (czyli swoisty kolektywizm) jako forma ideologii nacjonaliz- mu rosyjskiego . 3. Rosyjski misjonizm religijny. Protojerej Swiridow ów “koktajl” nazywa “prawosławiem sarafanowym” (“sarafan” – kobiecy strój rosyjski), pełnym niechrze cija skiej nienawi ci do “obcych” i miło ci do “swoich” 1 . Inny duchowny prawosławny, ojciec Gleb Jakunin, zwracaj c si z listem otwartym do Patriarchy Aleksija II, bije na alarm, gdy uwa a, i w Cerkwi Ro- syjskiej “coraz silniejsze staj si siły profaszystowskie, prokomunistyczne, czarnosecinne, których symbolem stał si metropolita Ioann, druga osoba Naj- wi tszego Synodu”, przy milcz cym poparciu Patriarchy 2 . Na podstawie moich obserwacji z przykro ci musz stwierdzi , i tacy ludzie jak Ioann Swiridow, Gleb Jakunin, Georgij Koczetkow oraz bestialsko zabity Aleksander Mie s mniejszo ciow opozycj w rosyjskiej Cerkwi Prawosław- nej. Wi kszo duchownych milczy. Niektóre kultury bardziej sprzyjaj tolerancji, inne zdecydowanie mniej. Kul- tura rosyjska, w tym Prawosławie, wci zdaje si nale e do tych ostatnich. Po- dziwiam wi c optymizm Andrzeja Drawicza, który twierdzi, e w Rosji “lody ru- szyły...” i pojawia si coraz wi cej szans na porozumienie semantyczne i meryto- ryczne z Rosjanami 3 . To prawda, e straszenie Dostojewskim i uznawanie jego bohaterów za emanacj najgorszych cech rosyjsko ci pozbawione jest sensu. Jednak nie dlatego, e ju Michaił Bachtin, jak sugeruje Drawicz, dostrzegł poli- foniczno dzieł Fiodora Michajłowicza (publicystyka Dostojewskiego “polifoniczna” nie jest, a Bachtin stworzył swoj koncepcj , by Dostojewski w Kraju Rad mógł by publikowany – wcze niej był przecie symbolem konser- watyzmu i dopiero dzi ki Bachtinowi mógł by odczytany jako rewolucjonista płacz cy nad skrzywdzonymi i poni onymi). Dostojewski jako my liciel jest hi- stori , a historia sama przez si nie zagra a. Gro ni s natomiast ci jej interpreta- torzy, którzy przywołuj z przeszło ci ducha nienawi ci i nietolerancji. ############### 1 Zob.: , , “ ” 1994, nr 4032, s. 16–17. 2 II , “ ” 1994, nr 4016, s. 9. 3 A. D r a w i c z, Lody ruszyły... , “Znak” 1994, nr 1 (464), s. 104–107. 7 Czy rzeczywi cie s szanse na dialog i porozumienie z Rosjanami, skoro ma- sowo na łamy najprzeró niejszych rosyjskich gazet i czasopism z podziemia kulturowego na sztandary polityczne wynoszony jest nacjonalizm? Rosyjska “autodefinicja” jest niestety dosy jednoznaczna. Potwierdzaj to ci nieliczni Rosjanie, którym marzy si prawdziwa “odwil ” w umysłach rosyjskich 4 . *** Przedstawione w tej ksi ce studia i szkice nie pretenduj do sformułowania jednoznacznej odpowiedzi na pytanie o przyczyny, korzenie, stan obecny i zasi g nacjonalizmu rosyjskiego. W humanistyce na szcz cie nie ma prawd absolut- nych; s tylko interpretacje 5 – akceptowane lub odrzucane przez czytelników i kolejnych interpretatorów. W zało eniu jest to praca naukowa. Wyra a jednak równie mój sprzeciw wo- bec hermetyzacji j zyka w naukach humanistycznych i czynienia z prac nauko- wych lektury dla bardzo w skiego kr gu specjalistów. Starałem si , by ta ksi ka była (trawestuj c ide socrealizmu) naukowa w formie a “do czytania” w tre ci, by mógł si gn do niej nie tylko badacz kultury rosyjskiej, lecz równie zwykły czytelnik. Prosz wi c moich uczonych kolegów o wyrozumiało w ocenie frag- mentów publicystycznych pojawiaj cych si w pracy. O nacjonalizmie historycz- nym mog pisa “na chłodno” – bada go z punktu widzenia okre lonych zało e metodologicznych i nie anga owa si emocjonalnie 6 . O nacjonalizmie współ- czesnym tak pisa nie potrafi i nie chc . “ ywe ycie”, jak powiedzieliby Fiodor Dostojewski i Apollon Grigorjew, rozsadza ramy teorii naukowej 7 . ############### 4 Zob.: W. N o w o d w o r s k a, Nosoro ce, “ Gazeta Wyborcza” 1994, nr 62, s. 7. 5 Do współczesnych, ciekawych interpretacji nacjonalizmu rosyjskiego zaliczam m.in. nast pu- j ce prace: J. D u n l o p., The Faces of Contemporary Russian Nationalism , Princeton 1963; . , - ! , Paris 1980; . , " 2000- # , New York 1988; tego , $# " . , “ ! ” 1994, nr 3–5; J. B r a t k i e w i c z, Wielkoruski szowinizm w % wietle teorii kontynuacji , Warszawa 1991. 6 Zob.: A. L a z a r i, “ Poczwiennictwo”. Z bada & nad histori ’ idei w Rosji , Łód 1988. 7 Wst pne, robocze wersje niektórych studiów z tej ksi ki były ju publikowane w formie artykułów: Kategorie narodu i narodowo % ci w rosyjskiej my % li filozoficzno-społecznej pierwszej połowy XIX wieku , “Przegl d Rusycystyczny” 1986, nr 3–4; Kategoria narodnost’ w estetyce radzieckiej (zarys problemu ); “Literatura na " wiecie” 1991, nr 4; Czy Rosja b ( dzie Trzecim Rzymem?, “ Znak” 1993, nr 2; Wasyl Andriejew i nobilitacja bałałajki , “Ruch Muzyczny” 1993, 21 marca; Protokoły m ( drców Janowa i Szafariewicza , “Obóz” 1993, nr 25/26; Contemporary Russian Nationalism and the Idea of a “Rule-of-Law” State (a survey), “ Europa Ethnica. Nationalitätenfragen” 1994, nr 3–4; Rosjanin wobec pa & stwa prawa (zarys problemu ), [w:] Pisarz i władza (od Awwakuma do Soł enicyna ), Łód 1994 [materiały konferencji naukowej]; Miasto w rosyjskiej my % li nacjonalistycznej (szkic problemu na marginesie twórczo % ci Wasyla Biełowa ), [w:] Wielkie miasto. Czynniki integruj ’ ce i dezintegruj ’ ce , Łód 1995, t. 1 [materiały konferencji naukowej]. 8
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plrumian.htw.pl
|
|
|
|
|
Linki |
|
- Strona startowa
- Andrzej Stefańczyk - NLP Psychomanipulacja - Psychologia wywierania wpływu i psychomanipulacji, NLP NLS Hipnoza itd Itp
- Andrzej Rosiewicz-40 lat minęło, 40
- Andrzej Batko - Sukces NLP w MLM, NLP NLS Hipnoza itd Itp
- Andrzej J. Sarwa - Historie dziwne, ebooki kindle, kindle, piotrek
- Andrzej Batko - Sztuka Perswazji, NLP NLS Hipnoza itd Itp
- Andrzejki to dzień św, ciekawostki, gazetka dla rodziców
- Andrzej Piasek Piaseczny - 15 Dni(1), KARAOKE
- Andrzej Rosiewicz - chłopcy radarowcy(1), KARAOKE
- Andrzejki, Scenariusze zajęć
- Andrzej Dobija, Świadectwa
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- monissiaaaa.pev.pl
|
|
|