[ Pobierz całość w formacie PDF ]
TRANSPORT KOLEJOWY – USA . Najdłuższą siecią kolejową w świecie dysponują od blisko 150 lat Stany Zjednoczone. Linie kolejowe, początkowo budowane między miastami wschodniego wybrzeża, później lączące te miasta w ośrodkami stanów centralnozachodnich, stopniowo były wydłużane i w 1869r r. uruchomiono pierwszą linię transkontynentalną (Nowy Jork - San Francisco) o długości 5450 km.W późniejszym okresie uruchomiono jeszcze sześć innych transkontynentalnych linii kolejowych, stopniowo powstała także gęsta sieć kolejowa w rejonach o dużej gęstości zaludnienia. Rekordową długość osiągnęły amerykańskie linie kolejowe w 1916r r. - 460 tys. km, co stanowiło ponad 40% długości światowych linii kolejowych. Konkurencja ze strony innych środków transportu sprawiła, że w późniejszym okresie zamykano coraz to nowe odcinki linii kolejowych. W 1940 r. koleje w Stanach Zjednoczonych liczyły już tylko 397 tys. km, a obecnie - około 300 tys. km (około 20% długości linii kolejowych w świecie). Zmniejszyło się nie tylko znaczenie kolei w przewozach towarowych, lecz także rola w przewozach pasażerskich. W 1930 r. udział kolei w przewozach towarowych wynosił 75%, a obecnie wynosi 35%. Przewozy ładunków w tym czasie zwiększyły się o około 50% (do 1180 mld tono-km), ale jednocześnie przewozy pasażerów poważnie się zmniejszyły. Jeszcze w 1938 r. koleje przewiozły 35 mld, w 1978 r. natomiast 16,5 mld pas.-km. Klientów odbierają kolejom nie tylko autobusy, ale także linie lotnicze. Szczególnie wyraźnie wpłynęła konkurencja na losy kolei w stanach wschodznich, gdzie kasuje się coraz dłuższe fragmenty sieci kolejowej. W całych Stanach Zjednoczonych gęstość sieci kolejowej wynosi 3,3 km/100 km2, ale w stanach: Nowy Jork, Pensylwania, Ohio, Indiana, Illinois sięga ponad 10km/100km2, jest nastomiast bardzo niska w stanach zachodnich. Amerykańskie przedsiębiorstwa kolejowe, znajdujące się w rękach prywatnych, modernizują tabór, broniąc się przed wzrastającą konkurencją. Wprawdzie zaledwie 2% linii jest zelektryfikowanych, ale na wszystkich innych liniach wprowadzono trakcje dieselowską. Szybkość pociągów została zwiększona, na szeroką skalę wprowadzono także system kontenerowy. Wzrost ceny paliw zwiększył konkurencyjność linii kolejowych, szczególnie na dłuższych trasach, nadal jednak większość z nich jest deficytowa i korzysta z dotacji rządowych. Ciekawostki : Amerykański standard szerokości torów kolejowych (odstępu szyn) wynosi 4 stopy, 8.5 cala. Jest to specyficzna liczba, ponieważ w ten sposób buduje się linie kolejowe w Anglii, a właśnie angielscy przybysze budowali amerykańskie linie kolejowe. Pierwsze linie kolejowe, budowali ci sami ludzie, którzy budowali wcześniej linie tramwajowe, a tam właśnie stosowano ten standard. Ludzie, którzy budowali linie tramwajowe, używali tych samych szablonów i narzędzi, jakich używali przy budowie wagonów tramwajowych, które miały taki odstęp kół. Ten odstęp jest uregulowany pewną starą zasadą budowy dalekobieżnych dróg angielskich, ponieważ mają one taki właśnie odstęp kolein na koła. Pierwsze dalekobieżne drogi w Europie (i Anglii) zbudowało Imperium Rzymskie dla swoich legionów. Drogi te są zresztą w użyciu do dzisiaj. Pierwotne koleiny uformowały rzymskie rydwany wojenne; każdy inny użytkownik tych dróg musiał się dostosować do nich, gdyż inaczej uszkodziłby koła swoich pojazdów. Ponieważ rydwany były wykonywane dla Imperium Rzymskiego, były one wszystkie do siebie podobne jeśli idzie o rozstęp kół. Jak widać amerykański standard odstępu szyn kolejowych: 4 stopy i 8.5 cala, pochodzi od parametrów technicznych rzymskich rydwanów bojowych. Rzymskie rydwany wojenne były konstruowane tak, aby ich szerokość była dostosowana do sumarycznej szerokości zadów dwu koni bojowych. Chicago jest największym portem śródlądowym na świecie. W tym mieście zbiegają się wszystkie linie kolejowe w USA, tworząc największy węzeł kolejowy świata. Duży wpływ na tę dynamikę transportu miała zwiększająca się liczba imigrantów tym z Polski (ich liczba pod koniec XIX w. to ok. 400 tys. osób). Powoli ekspandowało osadnictwo: dolina rzeki Ohio, dolina Mississipi, Missouri, płd. brzegi Wielkich Jezior. Powstawał sprawny system transportu i komunikacji. Obok rzek i kanałów, dróg bitych, w 1847r. USA miały już 14 tys. linii kolejowych, 48 tys. czternaście lat później. Ogólny kierunek rozwoju kolejnictwa prowadził ze wsch. na zach. Znacznie słabszy był rozwój kierunku płn.-poł., uzupełniany jednak arterią Mississipi. Pierwsza linia kolejowa na zach. od tej rzeki została zbudowana w latach1851-56. Jaśmina Tomaszewicz Grupa IV ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plrumian.htw.pl
|