Ankieta o postrzeganiu ...

Strona startowa
Ankieta o postrzeganiu niepełnosprawności, Ankiety
 
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Ankieta o postrzeganiu niepełnosprawności

Zwracam się do Was drodzy uczniowie z ogromną prośbą o uzupełnienie ankiety. Jest ona dla mnie ważna, ponieważ dotyczy poruszanego przeze mnie tematu w pracy magisterskiej o postrzeganiu niepełnosprawności wśród uczniów. Ankieta jest anonimowa, jej wyniki posłużą mi do opracowania badań. Proszę o szczere odpowiedzi.

Poprawne odpowiedzi proszę zaznaczyć w kółko. W przypadku błędnej odpowiedzi proszę ją skreślić i ponownie zaznaczyć kółkiem poprawną odpowiedź. W pytaniach otwartych proszę w wykropkowanym miejscu wpisać swoją odpowiedź.

Dziękuję!

 

PB: W jaki sposób uczniowie uczęszczający do Gimnazjum przy Zespole Szkół Integracyjnych postrzegają niepełnosprawność rówieśników?

1. Niepełnosprawność to:

a) brak pełnej sprawności ruchowej

b) zniekształcenia ciała

c) choroba umysłowa

d) niezaradność życiowa

e) inne- jakie? …………………………………………………………………………………...

2. W jaki sposób niepełnosprawni uczniowie dbają o kontakty z rówieśnikami ze szkoły?

a) rozmawiają, próbują nawiązać kontakt z nowymi osobami

b) uczestniczą w zajęciach pozalekcyjnych w celu uzyskania lepszych relacji z rówieśnikami

c) umawiajÄ… siÄ™ na spotkania po lekcjach

d) spędzają czas z rówieśnikami zarówno podczas trwania lekcji jak i podczas czasu wolnego

3. Jak wygląda angażowanie się niepełnosprawnych uczniów w życie klasy/ szkoły?

a) są bierni jeśli chodzi o uczestnictwo w życiu klasy/szkoły

b) starają się w miarę swoich możliwości robić coś dla dobra klasy/szkoły

c) angażują się w życie klasy/ szkoły kiedy tylko jest taka potrzeba

d) angażują się w życie klasy/ szkoły bardziej niż pełnosprawni uczniowie

4. W jakiej sytuacji uczeń niepełnosprawny korzysta z pomocy kolegi/koleżanki?

a) kiedy ma złe samopoczucie

b) kiedy ma problemy związane ze swoją niepełnosprawnością (np. niepełnosprawność ruchowa- potrzebuje pomocy przy wejściu/zejściu)

c) kiedy nie może sobie poradzić w lekcjach

d) kiedy inny uczeń go zaczepia

PB: Jaki jest stosunek uczniów do niepełnosprawnych rówieśników?

5. Jaki jest stosunek uczniów do osób niepełnosprawnych rówieśników w szkole?

a) sÄ… zainteresowani ich problemami, zawsze pomagajÄ… im i wspierajÄ… ich

b) starają się ich zrozumieć, postawić na ich miejscu i gdy jest taka potrzeba pomóc im

c) traktują niepełnosprawnych kolegów z dystansem, ale nie są obojętni wobec ich losu

d) są obojętni wobec niepełnosprawnych kolegów, raczej są na uboczu

e) nie interesują się niepełnosprawnymi kolegami, izolują się od nich

6. Jak zachowujesz się wobec uczniów niepełnosprawnych?

a) staram się zawsze im pomagać, mogą na mnie liczyć

b) nie bardzo wiem jak im pomóc, dlatego wspieram ich słowem

c) raczej jestem obojętny/a, średnio interesuje mnie co się z nimi dzieje

d) dokuczam im, denerwujÄ… mnie swoim zachowaniem

e) zawsze ich unikam, są mi obojętni

7. Jak czujesz się w towarzystwie niepełnosprawnego rówieśnika?

a) czuję się swobodnie, traktuje ich tak samo jak innych kolegów/ koleżanki, swobodnie rozmawiam z nimi i spędzam czas

b) dobrze się czuje w ich towarzystwie, ale nie spędzam z nimi zbyt dużo czasu

c) zwykle odczuwam niepokój, boje się, ze sprawie im przykrość moim zachowaniem, a także nie rozumiem ich problemów i zachowań

d) odczuwam dyskomfort, nie czuję się swobodnie w ich towarzystwie, przecież są inni niż ja

8. Czy zaprzyjaźniłbyś się z niepełnosprawnym rówieśnikiem?

a) tak, nie ma to dla mnie znaczenia czy kolega/koleżanka są pełnosprawni czy nie

b) myślę, że nie stanowiłoby to dla mnie problemu, ale lepiej czuję się w otoczeniu pełnosprawnych

c) przyjaźń z niepełnosprawnym kolegą/koleżanka to dla mnie nowość, musiałbym/abym się nad tym zastanowić

d) nie, przyjaźń z niepełnosprawnym kolegą/koleżanką to zupełnie nie dla mnie

9. Jakie reakcje na niepełnosprawność rówieśników w szkole są najczęstsze?

a) życzliwość

b) politowanie

c) obojętność

d) wyśmiewanie

e) krytykowanie

f) inne- jakie?................................................................................................................................

PB: Jakie emocje wzbudza  niepełnosprawny rówieśnik?

10. Jakie emocje wzbudza uczeń niepełnosprawny?

a) strach, uczniowie boją się kontaktów z niepełnosprawnymi rówieśnikami

b) smutek, uczniom jest przykro, że to spotkało ich kolegę/koleżankę

c) współczucie, uczniom jest żal, że ich niektórzy rówieśnicy są chorzy

d) wyrozumiałość, uczniowie znają ich problemy i rozumieją ich zachowanie

e) obojętność, uczniowie nie potrafią otworzyć się na niepełnoprawnych kolegów/koleżanki, ignorują ich

f) pogardę, uczniowie nie rozumieją czym jest niepełnosprawność, nie tolerują niepełnosprawnych kolegów/koleżanek

g) inne- jakie? …………………………………………………...................................................

11. Wyobraź sobie, ze na obozie/ koloniach okazuje się, ze dzielisz pokój z rówieśnikiem, który porusza się na wózku inwalidzkim. Co czujesz?

a. jestem pozytywnie nastawiony/a, nie przeszkadza mi to, będę go traktować jak zupełnie zdrową osobę

b. jestem dość zszokowany, czuje niepokój i nie bardzo wiem jak się zachować

c. jestem niezadowolony, boje się, że będę miał przez niego/nią same problemy

d. jestem zły, zrobię wszystko, aby tego uniknąć.

PB: Czy rodzaj niepełnosprawności wpływa na postrzeganie danego ucznia?

12. Czy rodzaj niepełnosprawności wpływa na to, jak postrzegasz danego ucznia?

a) tak, ma to dla mnie duże znaczenie

b) myślę, że w jakimś stopniu ma to wpływ, ale nie jest to najważniejsze

c) myślę, że nie ma to wpływu, każdego traktuje indywidualnie

d) nie, każdego niepełnosprawnego postrzegam w taki sam sposób

13. Jaki rodzaj niepełnosprawności wywołuje najbardziej negatywne uczucia?

a) niepełnosprawność ruchowa

b) niepełnosprawność umysłowa

c) zniekształcenia ciała

d) inne- jakie?................................................................................................................................

14. Z jakim kolega/koleżanką najchętniej siedziałbyś/abyś w jednej ławce?

a) z niepełnosprawnym ruchowo

b) z niepełnosprawnym umysłowo

c) z niedosłyszącym/cą

d) ze zniekształceniami ciała

Jakie cechy przypisywane są niepełnosprawnym uczniom?

15. Jak myślisz, jakie cechy przejawia niepełnosprawny rówieśnik?

a. ma niska samoocenÄ™

b. ma wysoki poziom wrażliwości

c. jest drażliwa

d. jest zamknięta w sobie 

e. ma wyższą empatie niż pełnosprawne osoby

f) inne- jakie? …………………………………………………………………………………...

16. Czy Twoim zdaniem niepełnosprawność kolegi/koleżanki wpływa na ich cechy charakteru?

a. zdecydowanie wpływa to na ich cechy charakteru

b. myślę, że nie ma to wpływu na ich cechy charakteru

d. wydaje mi się, że u niektórych wpływa, a u innych nie

e. nie wiem

PB: Czy w opinii uczniów uczęszczanie do klasy integracyjnej ma wpływ na postrzeganie niepełnosprawności rówieśników?

17. Czy to, że uczęszczasz do klasy integracyjnej wpłynęło na to, że postrzegasz niepełnosprawnych uczniów w inny sposób niż wcześniej?

a) tak, miało to na mnie duży wpływ, zmieniło się moje podejście do nich

b) myślę, że miało to wpływ, jednak do końca sam/a nie jestem pewna/pewien

c) myślę, że nie miało to większego wpływu

d) nie, zawsze postrzegałem/łam niepełnosprawnych kolegów/koleżanki w taki sam sposób jak teraz

18. Jak uważasz, dlaczego niektórzy uczniowie mają złe nastawienie wobec niepełnosprawnych kolegów/koleżanek?

a) ponieważ nie mieli nigdy z nimi bezpośredniego kontaktu

b) ponieważ się ich boją

c) ponieważ rzadko widują takie osoby i nie maja z nimi wielu doświadczeń

d) ponieważ są egoistyczni

e) ponieważ nie są wrażliwi na czyjeś problemy

 

Płeć:

·         Dziewczyna

·         Chłopak

Klasa:

·         I

·         II

·         III

 

Dziękuję!

Opracowała Milena Liersz

 

 

 

 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • rumian.htw.pl
  •  
     
    Linki
     
     
       
    Copyright © 2006 Sitename.com. Designed by Web Page Templates