[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Ankieta o postrzeganiu niepeÅ‚nosprawnoÅ›ci Zwracam siÄ™ do Was drodzy uczniowie z ogromnÄ… proÅ›bÄ… o uzupeÅ‚nienie ankiety. Jest ona dla mnie ważna, ponieważ dotyczy poruszanego przeze mnie tematu w pracy magisterskiej o postrzeganiu niepeÅ‚nosprawnoÅ›ci wÅ›ród uczniów. Ankieta jest anonimowa, jej wyniki posÅ‚użą mi do opracowania badaÅ„. ProszÄ™ o szczere odpowiedzi. Poprawne odpowiedzi proszÄ™ zaznaczyć w kółko. W przypadku bÅ‚Ä™dnej odpowiedzi proszÄ™ jÄ… skreÅ›lić i ponownie zaznaczyć kółkiem poprawnÄ… odpowiedź. W pytaniach otwartych proszÄ™ w wykropkowanym miejscu wpisać swojÄ… odpowiedź. DziÄ™kujÄ™!  PB: W jaki sposób uczniowie uczÄ™szczajÄ…cy do Gimnazjum przy Zespole Szkół Integracyjnych postrzegajÄ… niepeÅ‚nosprawność rówieÅ›ników? 1. NiepeÅ‚nosprawność to: a) brak peÅ‚nej sprawnoÅ›ci ruchowej b) znieksztaÅ‚cenia ciaÅ‚a c) choroba umysÅ‚owa d) niezaradność życiowa e) inne- jakie? …………………………………………………………………………………... 2. W jaki sposób niepeÅ‚nosprawni uczniowie dbajÄ… o kontakty z rówieÅ›nikami ze szkoÅ‚y? a) rozmawiajÄ…, próbujÄ… nawiÄ…zać kontakt z nowymi osobami b) uczestniczÄ… w zajÄ™ciach pozalekcyjnych w celu uzyskania lepszych relacji z rówieÅ›nikami c) umawiajÄ… siÄ™ na spotkania po lekcjach d) spÄ™dzajÄ… czas z rówieÅ›nikami zarówno podczas trwania lekcji jak i podczas czasu wolnego 3. Jak wyglÄ…da angażowanie siÄ™ niepeÅ‚nosprawnych uczniów w życie klasy/ szkoÅ‚y? a) sÄ… bierni jeÅ›li chodzi o uczestnictwo w życiu klasy/szkoÅ‚y b) starajÄ… siÄ™ w miarÄ™ swoich możliwoÅ›ci robić coÅ› dla dobra klasy/szkoÅ‚y c) angażujÄ… siÄ™ w życie klasy/ szkoÅ‚y kiedy tylko jest taka potrzeba d) angażujÄ… siÄ™ w życie klasy/ szkoÅ‚y bardziej niż peÅ‚nosprawni uczniowie 4. W jakiej sytuacji uczeÅ„ niepeÅ‚nosprawny korzysta z pomocy kolegi/koleżanki? a) kiedy ma zÅ‚e samopoczucie b) kiedy ma problemy zwiÄ…zane ze swojÄ… niepeÅ‚nosprawnoÅ›ciÄ… (np. niepeÅ‚nosprawność ruchowa- potrzebuje pomocy przy wejÅ›ciu/zejÅ›ciu) c) kiedy nie może sobie poradzić w lekcjach d) kiedy inny uczeÅ„ go zaczepia PB: Jaki jest stosunek uczniów do niepeÅ‚nosprawnych rówieÅ›ników? 5. Jaki jest stosunek uczniów do osób niepeÅ‚nosprawnych rówieÅ›ników w szkole? a) sÄ… zainteresowani ich problemami, zawsze pomagajÄ… im i wspierajÄ… ich b) starajÄ… siÄ™ ich zrozumieć, postawić na ich miejscu i gdy jest taka potrzeba pomóc im c) traktujÄ… niepeÅ‚nosprawnych kolegów z dystansem, ale nie sÄ… obojÄ™tni wobec ich losu d) sÄ… obojÄ™tni wobec niepeÅ‚nosprawnych kolegów, raczej sÄ… na uboczu e) nie interesujÄ… siÄ™ niepeÅ‚nosprawnymi kolegami, izolujÄ… siÄ™ od nich 6. Jak zachowujesz siÄ™ wobec uczniów niepeÅ‚nosprawnych? a) staram siÄ™ zawsze im pomagać, mogÄ… na mnie liczyć b) nie bardzo wiem jak im pomóc, dlatego wspieram ich sÅ‚owem c) raczej jestem obojÄ™tny/a, Å›rednio interesuje mnie co siÄ™ z nimi dzieje d) dokuczam im, denerwujÄ… mnie swoim zachowaniem e) zawsze ich unikam, sÄ… mi obojÄ™tni 7. Jak czujesz siÄ™ w towarzystwie niepeÅ‚nosprawnego rówieÅ›nika? a) czujÄ™ siÄ™ swobodnie, traktuje ich tak samo jak innych kolegów/ koleżanki, swobodnie rozmawiam z nimi i spÄ™dzam czas b) dobrze siÄ™ czuje w ich towarzystwie, ale nie spÄ™dzam z nimi zbyt dużo czasu c) zwykle odczuwam niepokój, boje siÄ™, ze sprawie im przykrość moim zachowaniem, a także nie rozumiem ich problemów i zachowaÅ„ d) odczuwam dyskomfort, nie czujÄ™ siÄ™ swobodnie w ich towarzystwie, przecież sÄ… inni niż ja 8. Czy zaprzyjaźniÅ‚byÅ› siÄ™ z niepeÅ‚nosprawnym rówieÅ›nikiem? a) tak, nie ma to dla mnie znaczenia czy kolega/koleżanka sÄ… peÅ‚nosprawni czy nie b) myÅ›lÄ™, że nie stanowiÅ‚oby to dla mnie problemu, ale lepiej czujÄ™ siÄ™ w otoczeniu peÅ‚nosprawnych c) przyjaźń z niepeÅ‚nosprawnym kolegÄ…/koleżanka to dla mnie nowość, musiaÅ‚bym/abym siÄ™ nad tym zastanowić d) nie, przyjaźń z niepeÅ‚nosprawnym kolegÄ…/koleżankÄ… to zupeÅ‚nie nie dla mnie 9. Jakie reakcje na niepeÅ‚nosprawność rówieÅ›ników w szkole sÄ… najczÄ™stsze? a) życzliwość b) politowanie c) obojÄ™tność d) wyÅ›miewanie e) krytykowanie f) inne- jakie?................................................................................................................................ PB: Jakie emocje wzbudza niepeÅ‚nosprawny rówieÅ›nik? 10. Jakie emocje wzbudza uczeÅ„ niepeÅ‚nosprawny? a) strach, uczniowie bojÄ… siÄ™ kontaktów z niepeÅ‚nosprawnymi rówieÅ›nikami b) smutek, uczniom jest przykro, że to spotkaÅ‚o ich kolegÄ™/koleżankÄ™ c) współczucie, uczniom jest żal, że ich niektórzy rówieÅ›nicy sÄ… chorzy d) wyrozumiaÅ‚ość, uczniowie znajÄ… ich problemy i rozumiejÄ… ich zachowanie e) obojÄ™tność, uczniowie nie potrafiÄ… otworzyć siÄ™ na niepeÅ‚noprawnych kolegów/koleżanki, ignorujÄ… ich f) pogardÄ™, uczniowie nie rozumiejÄ… czym jest niepeÅ‚nosprawność, nie tolerujÄ… niepeÅ‚nosprawnych kolegów/koleżanek g) inne- jakie? …………………………………………………................................................... 11. Wyobraź sobie, ze na obozie/ koloniach okazuje siÄ™, ze dzielisz pokój z rówieÅ›nikiem, który porusza siÄ™ na wózku inwalidzkim. Co czujesz? a. jestem pozytywnie nastawiony/a, nie przeszkadza mi to, bÄ™dÄ™ go traktować jak zupeÅ‚nie zdrowÄ… osobÄ™ b. jestem dość zszokowany, czuje niepokój i nie bardzo wiem jak siÄ™ zachować c. jestem niezadowolony, boje siÄ™, że bÄ™dÄ™ miaÅ‚ przez niego/niÄ… same problemy d. jestem zÅ‚y, zrobiÄ™ wszystko, aby tego uniknąć. PB: Czy rodzaj niepeÅ‚nosprawnoÅ›ci wpÅ‚ywa na postrzeganie danego ucznia? 12. Czy rodzaj niepeÅ‚nosprawnoÅ›ci wpÅ‚ywa na to, jak postrzegasz danego ucznia? a) tak, ma to dla mnie duże znaczenie b) myÅ›lÄ™, że w jakimÅ› stopniu ma to wpÅ‚yw, ale nie jest to najważniejsze c) myÅ›lÄ™, że nie ma to wpÅ‚ywu, każdego traktuje indywidualnie d) nie, każdego niepeÅ‚nosprawnego postrzegam w taki sam sposób 13. Jaki rodzaj niepeÅ‚nosprawnoÅ›ci wywoÅ‚uje najbardziej negatywne uczucia? a) niepeÅ‚nosprawność ruchowa b) niepeÅ‚nosprawność umysÅ‚owa c) znieksztaÅ‚cenia ciaÅ‚a d) inne- jakie?................................................................................................................................ 14. Z jakim kolega/koleżankÄ… najchÄ™tniej siedziaÅ‚byÅ›/abyÅ› w jednej Å‚awce? a) z niepeÅ‚nosprawnym ruchowo b) z niepeÅ‚nosprawnym umysÅ‚owo c) z niedosÅ‚yszÄ…cym/cÄ… d) ze znieksztaÅ‚ceniami ciaÅ‚a Jakie cechy przypisywane sÄ… niepeÅ‚nosprawnym uczniom? 15. Jak myÅ›lisz, jakie cechy przejawia niepeÅ‚nosprawny rówieÅ›nik? a. ma niska samoocenÄ™ b. ma wysoki poziom wrażliwoÅ›ci c. jest drażliwa d. jest zamkniÄ™ta w sobie e. ma wyższÄ… empatie niż peÅ‚nosprawne osoby f) inne- jakie? …………………………………………………………………………………... 16. Czy Twoim zdaniem niepeÅ‚nosprawność kolegi/koleżanki wpÅ‚ywa na ich cechy charakteru? a. zdecydowanie wpÅ‚ywa to na ich cechy charakteru b. myÅ›lÄ™, że nie ma to wpÅ‚ywu na ich cechy charakteru d. wydaje mi siÄ™, że u niektórych wpÅ‚ywa, a u innych nie e. nie wiem PB: Czy w opinii uczniów uczÄ™szczanie do klasy integracyjnej ma wpÅ‚yw na postrzeganie niepeÅ‚nosprawnoÅ›ci rówieÅ›ników? 17. Czy to, że uczÄ™szczasz do klasy integracyjnej wpÅ‚ynęło na to, że postrzegasz niepeÅ‚nosprawnych uczniów w inny sposób niż wczeÅ›niej? a) tak, miaÅ‚o to na mnie duży wpÅ‚yw, zmieniÅ‚o siÄ™ moje podejÅ›cie do nich b) myÅ›lÄ™, że miaÅ‚o to wpÅ‚yw, jednak do koÅ„ca sam/a nie jestem pewna/pewien c) myÅ›lÄ™, że nie miaÅ‚o to wiÄ™kszego wpÅ‚ywu d) nie, zawsze postrzegaÅ‚em/Å‚am niepeÅ‚nosprawnych kolegów/koleżanki w taki sam sposób jak teraz 18. Jak uważasz, dlaczego niektórzy uczniowie majÄ… zÅ‚e nastawienie wobec niepeÅ‚nosprawnych kolegów/koleżanek? a) ponieważ nie mieli nigdy z nimi bezpoÅ›redniego kontaktu b) ponieważ siÄ™ ich bojÄ… c) ponieważ rzadko widujÄ… takie osoby i nie maja z nimi wielu doÅ›wiadczeÅ„ d) ponieważ sÄ… egoistyczni e) ponieważ nie sÄ… wrażliwi na czyjeÅ› problemy  PÅ‚eć: ·        Dziewczyna ·        ChÅ‚opak Klasa: ·        I ·        II ·        III  DziÄ™kujÄ™! OpracowaÅ‚a Milena Liersz    Â
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plrumian.htw.pl
|