[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  I.                 StreszczeniePrzedmiotem analizy strategicznej jest przedsięwzięcie inwestycyjne polegające na uruchomieniu linii technologicznej do produkcji drobnowymiarowych elementów drogowych, takich jak kostka drogowa oraz krawężniki. Polska ma olbrzymie zaniedbania w zakresie infrastruktury drogowej. Jakość stosowanych do tej pory materiałów była bardzo niska, co dodatkowo zwiększa popyt na materiały drogowe. Materiały drogowe takie jak kostka drogowa są wykorzystywane nie tylko w przypadku robót inwestycyjnych, ale również do robót remontowych i modernizacyjnych. Należy prognozować, że w przypadku poprawy ogólnej koniunktury gospodarczej w Polsce będzie wzrastało zapotrzebowanie na materiały drogowe. Tak więc rozwój przedsiębiorstwa ma pełne szanse powodzenia.  II.              Opis przedsiębiorstwa. 1. Dane o przedsiębiorstwie. Siedziba: Firma ABCD Sp. z o. o. powstała w 1991 roku. Siedziba spółki znajduje się w Katowicach. Adres: ....................... Kontakt: -        telefon ................... -        fax .................... -        e-mail ................. Spółka działa na terenie południowo-wschodniej Polski. Przedmiot działalności: - produkcja materiałów budowlanych dla drogownictwa -        wykonawstwo robót drogowych -        projektowanie w zakresie drogownictwa i infrastruktury drogowej -        prowadzenie działalności konsygnacyjnej -        usługi transportowe i spedycyjne na terenie całego kraju  Struktura kapitałowa i lista udziałowców: Lista wspólników: -        Edward Kowalski – 85% udziałów -        Investrust Sp. z o. o. z siedzibą w Sosnowcu- 5% -        Jarosław Ziętek- 5% udziałów -        ABCD Sp. z o. o.z siedzibą w Katowicach- 5% Firma posiada rachunek w Banku Śląskim o/Katowice- 2899945-2000058 Pozycja Finansowa Przedsiębiorstwa: Inwestycja jest wspólnym przedsięwzięciem Investrust Sp. z o.o. i ABCD. Sp. z o.o.. Rachunek zysków i strat za 1994 rok wykazuje, że obie spółki zakończyły rok 1994 z wynikiem pozytywnym: -        Investrust- zysk netto 1.500.000 zł -        ABCD – zysk netto 800.000 zł Dynamika zysku za ostatnie 2 lata wykazuje dużą tendencję wzrostową.  2. Wymagania formalno-prawne. Wymagania formalno-prawne.Wytwórnia Kostki Drogowej została uruchomiona na terenie istniejącego obiektu, który do tej pory był wykorzystywany pod produkcję stropów wg. technologii OWT. Poprzednia produkcja została zlikwidowana ze względu na stopniowy zanik w Polsce zapotrzebowania na elementy do technologii przemysłowych w budownictwie. Firma ABCD wystąpiła do WUAiNB Urzędu- Dzielnicy Brynów o wydanie pozwolenia na zmianę użytkowania obiektu. Na podstawie opracowanego projektu architektonicznego i technologicznego WUAiNB wydał decyzję dotyczącą zmiany i sposobu użytkowania obiektu.    3. Cel i zakres inwestycji. Spółka ABCD weszła na rynek z produktami pochodzącymi z wytwórni kostki brukowej. Wytwórnia oferuje szeroki asortyment tak od strony formy jak i rozwiązań kolorystycznych. Lokalizacja inwestycji. Wytwórnia jest zlokalizowana na terenie bazy firmy ABCD przy ul. Brynowskiej 22. Firma jest usytuowana przy drodze E-22. Środki realizacji celu. -        budowa wytwórni w oparciu o technologię europejską -        rozbudowa węzła betoniarskiego -        przygotowanie zbytu -        zorganizowanie własnej grypy wykonawczej (kompleksowe usługi) Uzasadnienie dla inwestycji. -        niezaspokojony popyt na kostkę drogową, szczególnie na terenie Polski południowo-wschodniej -        znikoma konkurencja na terenie Polski Południowej -        posiadana własna żwirownia  4. Wykonawcy inwestycji. Zestawienie posiadanych ofert. Inwestor posiada następujące oferty na dostawę kompletnej wytwórni do produkcji kostki brukowej: -        Hess GmbH -        Schlosser AG -        Pasler GmbH -        Schroeder AG Po rozpatrzeniu ofert tak od strony technicznej jak i cenowej oraz warunków dostawy i płatności wybrano ofertę Pasler GmbH  Główni Dostawcy na Rynku Potentatami na rynku dostawy urządzeń do produkcji kostki brukowej są firmy niemieckie Schlosser, Hess, Kessel, Pasler i duńskie Olsen i Nilssen.  5. Otoczenie przedsiębiorstwa. Sytuacja podatkowa. Uruchomienie produkcji kostki brukowej nie jest związane z ulgami podatkowymi. Należy spodziewać się stopniowego wzrostu podatku VAT na sprzedaż materiałów drogowych: -        1995- 7% -        1996- 12% -        1997- 22% Polityka gospodarcza. W związku z uruchomieniem przez Polskę programy budowy autostrad i przeznaczeniem z budżetu państwa znacznych kwot na rozwój drogownictwa, zapotrzebowanie na te usługi powinno systematycznie wzrastać do 2005.  III.      Analiza Marketingowa 1.    Opis i analiza konkurencji. Oferta asortymentowa na rynku. Na rynku polskim jest oferowana kostka brukowa w wielu kształtach i kolorach. W zależności od technologii wytwarzania ceny kształtują się od 7 do 20 zł/m2. Główne wytwórnie kostki brukowej są zlokalizowane w okolicach: -        Warszawa-Soltex -        Radom-Winiarski -        Wrocław-Brulex   Średnie ceny zbytu. -        Soltex- ceny od 10 do 17 zł/m2 -        Winiarski- ceny od 7 do 12 zł/m2 -        Brulex –ceny od 12 do 20 zł/m2 2.    Opis i analiza rynku zbytu. Główne rynki zbytu. -        firmy realizujące infrastrukturę w programie Autostrada Polska -        urzędy miast i gmin realizujące parkingi i drogi w miastach -        duże firmy budowlane realizujące budownictwo przemysłowe -        drobni odbiorcy indywidualni z terenu Katowic i okolic. Czynniki Wpływające na Rozwój Rynku . -                coraz większa dbałość o estetykę i trwałość robót w drogownictwie, -             ogromne zaniedbania na rynku polskim w zakresie drogownictwa, -             coraz większy udział inwestorów zagranicznych na rynku polskim (budownictwo przemysłowe), -             konieczność budowania według standardu europejskiego, -             atrakcyjność produktu (forma i kolor), -             sprawna i masowa dystrybucja, -             stosunkowo niska cena. Obszar Dystrybucji . Obszarem dystrybucji jest cała Polska. Niemniej można wyróżnić regiony, gdzie zapotrzebowanie na kostkę drogową jest ponadprzeciętne. Do tych rejonów należą duże aglomeracje miejskie, a przede wszystkim Warszawa, Katowice i Wrocław i inne większe miasta Polski. Prognoza Popytu na Nasze Produkty . Oszacowanie popytu na kostkę drogową jest bardzo trudne ze względu na duży zakres czynników, na które będzie miała wpływ ogólna koniunktura gospodarcza w Polsce. Do głównych czynników będą należały: -             uruchomienie programu budowy autostrad w Polsce, -             tempo podnoszenia się polskiej gospodarki z recesji, -             tempo realizacji inwestycji infrastrukturalnych realizowanych z budżetu, jak i inwestorów indywidualnych. Tempo zaniedbania infrastruktury komunikacyjnej w Polsce jest ogromne i liczymy, że Polska musi te zaniedbania odrobić, chociażby w aspekcie przystąpienia Polski do UE w ciągu najbliższych 10 lat. Prognozujemy, że tempo wzrostu zapotrzebowania na wyroby drogowe, a szczególnie na kostkę drogową będzie wzrastało minimum średnio 10% rocznie w ciągu najbliższych 10 lat. Optymistyczny wariant to 4-krotny wzrost zapotrzebowania na produkty drogowe w Polsce. 3. Opis i analiza rynku zaopatrzenia . Surowce i Dostawcy. -             Żwir – własna kopalnia, -             Kruszywo bazaltowe – kopalnia bazaltu z Michałowic, -             Cement – cementownia Chełm, -             Barwniki – Kolorex Niemcy Warunki Dostaw. Na dostawę cementu, kruszywa i barwników zostaną podpisane umowy długoterminowe. Obecnie trwają rozmowy w celu wynegocjowania jak najkorzystniejszych warunków umownych. Program Zaopatrzenia. W przypadku nawet największego zapotrzebowania na produkty budowlane nie powinno być trudności z pozyskaniem surowca. Niemniej najbardziej wrażliwy na wzrost cen jest cement ze względu na duże zaniedbania w ostatnich latach w przemyśle cementowym w Polsce. W przypadku boomu gospodarczego wzrost cen cementu może być nawet 50%. Organizacja Dostaw. Dostawy będą zorganizowane w oparciu o posiadaną własną bazę transportową (barwniki i żwir). Kruszywo bazaltowe sprowadzane będzie PKP, cement transportem wynajmowanym u drobnych przewoźników. 4. Plan marketingowy. Wykaz Produkcji. Wytwórnia będzie realizowała produkcję kostki drogowej w następującym asortymencie: -             Kostka drogowa h=6 cm, -             Kostka drogowa h=8 cm Sposoby Dystrybucji. Kostka brukowa będzie sprzedawana przez sieć własnych hurtowni budowlanych zlokalizowanych na terenie Polski południowej tj. Katowice, Kielce, Tarnów i Rzeszów. Przede wszystkim jednak będą podpisane umowy na dostawy dla przedsiębiorstw drogowych: -             Katowickie Przedsiębiorstwo Drogowe Katowice ul. Długa 25, -             Rzeszowskie Przedsiębiorstwo Drogowe Autodroga Rzeszów, ul. Ogrodowa 13, Rozmowy z tymi przedsiębiorstwami są już finalizowane. Będą one odbierały w granicach 30 – 50% produkcji rocznej. Obecnie jest uruchamiany w naszych hurtowniach system całodobowej pracy. Dla sprzedaży kostki brukowej zamierzamy prowadzić sprzedaż od godz. 5 do 20 od poniedziałku do soboty. Przed uruchomieniu produkcji planujemy złożenie również oferty dla wszystkich większych firm budowlanych, które realizują zadania inwestycyjne na terenie całej Polski. Szczególnie zamierzamy skoncentrować się na terenie Warszawy, gdzie spodziewamy się, że w ciągu najbliższych lat będzie skoncentrowany boom inwestycyjny w Polsce. Strategia Reklamowa. Zamierzamy w pierwszym okresie przeznaczyć kwotę 50.000 zł na reklamę poprzez TV lokalną Kraków, która skierowana będzie do drobnych inwestorów W pierwszym okresie produkcji tj. do 5 miesięcy będą ukazywały się systematycznie ogłoszenia w prasie drogowej i budowlanej: Drogowiec Polski, Przegląd Budowlany. W pierwszym miesiącu od uruchomienia produkcji ukażą się ogłoszenia w ogólnopolskich dziennikach Rzeczpospolita i Gazeta Wyborcza. Zamierzamy przeznaczać na promocję i reklamę 10 % zysku ze sprzedaży wyrobów pochodzących z wytwórni kostki brukowej. Obecnie zlecono opracowanie specjalnych materiałów reklamowych, które będą charakteryzowały się wysokim poziomem poligraficznym i merytorycznym. Materiały te będą rozsyłane do firm na terenie Polski oraz będą w nie zaopatrzeni pracownicy Zespołu Marketingu, którzy są odpowiedzialni za sprzedaż. Strategia Cenowa . W pierwszym okresie produkcji przedsiębiorstwo zamierza prowadzić sprzedaż wyrobów na poziomie Koszty + 5% zysku. W dalszym okresie, po uzyskaniu odpowiedniej pozycji na rynku i obniżaniu stopniowym kosztów stałych zamierzamy utrzymywać produkcję na poziomie cenowym równym z konkurencją. Docelowo zamierza się doprowadzić zysk ze sprzedaży do poziomu 30% (netto). Dla stałych klientów zamierza się wprowadzić specjalne preferencje cenowe, które będą polegały na obniżaniu cen w zależności od wielkości zamówienia i systematyczności zamówień. Obecnie Zespół Marketingu opracowuje stosowny regulamin. Dla odbiorców indywidualnych ( przy odbiorze powyżej 50 m2 kostki) zamierzamy prowadzić specjalne konkursy z nagrodami. Obecnie Zespół Marketingu opracowuje stosowny regulamin.   IV.             Plan zatrudnienia. 1. Plan zatrudnienia. Pracownicy i ich Kwalifikacje Wytwórnia Kostki Brukowej jest wydzielonym Zakładem na własnym rozrachunku ekonomiczno-finansowym (w perspektywie, w przypadku dalszego rozwoju, zamierza się w oparciu o ten Zakład powołać samodzielną spółkę II stopnia). -             Dyrektor Zakładu – Krzysztof Romanowski – lat 39, inżynier budownictwa drogowego (Politechnika Śląska), posiada 3 letnią praktykę produkcyjną, jest odpowiedzialny za całokształt funkcjonowania Zakładu, -             Główny Księgowy – Wacław Miodek – lat 50, magister ekonomii (Uniwersytet Warszawski), posiada wieloletnią praktykę, w firmie ABCD od początku jej działalności, odpowiedzialny za system księgowości i kontroli finansowej, -             Kierownik Zespołu Marketingu i Sprzedaży – Michał Górny – lat 30, magister ekonomii (Uniwersytet Śląski), od 3 lat w ABCD, jest odpowiedzialny za opracowanie i realizacje strategii marketingowej oraz za prowadzenie sprzedaży produkcji, -             Kierownik Produkcji – Karol Cisowski – lat 37, inżynier budowlany, od początku pracuje w firmie ABCD, odpowiedzialny za zorganizowanie całego procesu produkcyjnego. Zatrudnienie: -             docelowo 15 osób łącznie z administracją, -             szkoleniem zostanie objęta cała załoga produkcyjna – 7 osób (szkolenie 14 dniowe w Monachium i 20 dniowe szkolenie w zakładzie w Tarnowie).    Schemat Organizacyjny. -             Dyrektor, -             Główny Księgowy, -             Zespół Marketingu, -...
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plrumian.htw.pl
|