Amatorzy kontra profesjonalisci

Strona startowa
Amatorzy kontra profesjonalisci, O fotografii, Książki o fotografii
 
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Amatorzy kontra
Nowe formy komunikacji
w kulturze współczesnej
profesjonaliści?
Seria „Zeszyty Komunikacji Kulturowej” zawiera publikacje
Studenckiego Koła Naukowego Komunikacji Kulturowej
Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
Recenzent:
prof. zw. dr hab. Tadeusz Miczka
Redakcja naukowa:
dr Anna Maj
Korekta:
Karol Piekarski, Katarzyna Siwczyk
Projekt:
Wydawnictwo Naukowe ExMachina
Skład:
Małgorzata Milian-Lewicka
Na okładce wykorzystano ilustrację Sue Waters
My Twitter network on January 31
,
http://www.lickr.com/photos/suewaters/3239113361/
Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic
Publikację zrealizowano ze środków Samorządu Studenckiego
Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
Copyright by Wydawnictwo Naukowe ExMachina 2009
CC Attribution-Non-Commercial-No Derivative Works 2.5 Poland
(Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych)
Wydawnictwo Naukowe ExMachina 2009
ISBN 978–83–61137–12–2
Spis treści
ANNA MAJ: Amatorzy kontra profesjonaliści. Wprowadzenie
. . . . . . . . . . .
4
Komunikacja międzykulturowa: tożsamość i glokalizacja
MAłGorZATA CEKiErA: Kształtowanie się tożsamości na pograniczu.
Przypadek Bośni i Hercegowiny
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
8
ArTUr MoLENDA: Manifestacje tożsamości kulturowej w internecie.
Próba analizy zagadnienia na wybranych przykładach
. . . . . . . . . . . . . . .
21
Komunikacja interpersonalna i masowa: fotograia i konsumeryzm
HANNA KAMińSKA: Konsumeryzm w fotograii: Martin Parr, Jiří Křenek,
Natalia LL. Fotograia jako narzędzie badań kultury masowej.
. . . . . . . . . .
42
HANNA KoSTrZEWSKA: Amnezja współczesności
. . . . . . . . . . . . . . .
49
AGATA NEALE: Społeczny sprzeciw wobec nachalnego marketingu
. . . . . . .
55
MAGDALENA WiTEK: „Jesteś idolem, wielbi Cię tłum…”
Próba charakterystyki odbiorcy mass mediów
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
69
Komunikacja w internecie: amatorzy kontra profesjonaliści?
roMANA PiCZ: Hip-hop — muzyka amatorów
czy wysoce profesjonalna forma komunikacji?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
80
MAGDALENA KoWALCZyK: Kultura uczestnictwa, wiedza kolektywna,
społeczność sieciowa
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
90
MAłGorZATA JELoNEK: Fenomen społeczności internetowej
Nasza-klasa.pl w polskiej kulturze masowej
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
95
KAroL PiEKArSKi: intelektualiści i blogi.
Nowe formy releksji nad mediami
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
107
Amatorzy kontra profesjonaliści.
Wprowadzenie
Postawiona w tytule tomu kwestia jest bez wątpienia jedną z ważniejszych dla
współczesnej kultury, na której swe piętno odciskają zarówno procesy globali-
zacyjne, jak i nieustanny rozwój nowych technologii. internet jest środowiskiem,
które nie tylko łączy ludzi, dając im nowe możliwości komunikacyjne, ale też
stanowi odniesienie dla doświadczeń codziennych, takich jak zdobywanie infor-
macji i wiedzy, praca czy wysiłki twórcze związane z czasem wolnym i rozrywką.
Sieć staje się zatem istotnym czynnikiem modelującym wszystkie nasze działania
oraz procesy mentalne. Należy wśród nich wyróżnić umiejętność wyszukiwa-
nia informacji, zdolność oraz chęć współpracy i partycypacji oraz godzenie się
na współautorstwo i otwartość treści, które nie tylko stanowią ważne kulturowo
nowe zachowania, ale też stają się popularne w skali globalnej.
Tytuł nie bez powodu opatrzony jest znakiem zapytania. Właśnie dziś, w kon-
tekście omawianych tu zjawisk pojawiają się bowiem liczne pytania na temat
własności, autorstwa czy odpowiedzialności za określone dzieła. Powstaje też
wątpliwość dotycząca jednoznacznego podziału na amatorów i profesjonalistów,
których często odróżniają dziś nie wiedza i umiejętności, ale ścieżka kariery, od-
powiednie dyplomy i usadowienie w kontekście biznesowym, które w środowisku
cyfrowym przestają mieć jakiekolwiek znaczenie.
Nie oznacza to oczywiście, że każdy amator jest dziś profesjonalistą, ale może
stać się nim o wiele łatwiej i szybciej niż dotąd. Amatorzy posiadają aktualnie
(przynajmniej potencjalnie) dostęp do narzędzi, z których korzystają również
profesjonaliści. Środowiska specjalistów, zwłaszcza w zakresie projektowania i re-
klamy, ale też w innych, nawet tak tradycyjnych dziedzinach jak kopalnictwo, korzy-
stają zatem coraz częściej ze wsparcia zewnętrznego. Takie zastosowanie zasad
wikinomii i folksonomii nie zawsze oznacza otwarcie się koncernów na wszyst-
kich użytkowników Sieci i ich kreatywność, zazwyczaj chodzi raczej o
outsourcing
,
o znalezienie specjalistów poza branżą lub poza konkretną irmą. Z drugiej strony,
amatorzy często nie są wcale z takiej konkurencji wykluczani, dostarczają bowiem
pomysłów, które wykraczają poza standardowe rozwiązania przyjęte w danym
przedsiębiorstwie czy dyscyplinie, co może skutkować powodzeniem projektu.
4
Te same zjawiska są korzystne dla użytkowników Sieci, którzy otrzymują coraz
lepiej dostosowane do swoich wymagań usługi internetowe i urządzenia. Trend
Web 2.0, choć stanowi niewątpliwie chwytliwe hasło marketingowe, pomógł
jednak użytkownikom. Z jednej strony zwrócił uwagę wielu irm i koncernów
na potrzeby potencjalnych klientów. Z drugiej — przy okazji udostępniono wiele
narzędzi, które uczyniły użytkowników bardziej samodzielnymi i właśnie zbliżyły
ich do ekspertów. Sytuacja ta wymaga od profesjonalistów nieustannego posze-
rzania kompetencji oraz zwrócenia uwagi na odbiór społeczny ich pracy (kwestię
tę w odniesieniu do środowiska naukowców porusza Karol Piekarski). Jednocze-
śnie internauci zostali zatrudnieni do prac wyszukiwawczych i marketingowych,
które w konsekwencji przyczyniają się do zwiększenia poziomu ich zadowolenia
z dostępnych usług.
Można jednak patrzeć na ten proces nie jak na przyspieszenie i wzmocnienie
sprzężenia zwrotnego w procesie komunikacyjnym, ale jak na wykorzystywanie
użytkowników przez koncerny teleinformatyczne. Jeśli jednak sprzyja to polep-
szeniu ich usług, beneicjentami tej sytuacji są często użytkownicy Sieci, biorący
udział w komunikacji. Z drugiej strony, współpraca internautów często służy im
samym, przyczyniając się na przykład do lepszego i szybszego wyszukiwania
informacji niż to, które jest rezultatem pracy indywidualnej (kwestię tę porusza
Magdalena Kowalczyk w odniesieniu do serwisów typu P2P). rozprzestrzenia się
też zjawisko wspólnej twórczości, które można łączyć z powstaniem inteligencji
zbiorowej (o pewnych jej przejawach w kontekście muzyki hip-hopowej pisze
romana Picz). inną korzyścią dla użytkownika są powstające w niezwykle szyb-
kim tempie sieci społeczne, wzmacniające, uzupełniające, a czasem zastępujące
codzienne relacje interpersonalne (mikrobadania na ten temat przeprowadza
Małgorzata Jelonek, biorąc za punkt odniesienia serwis Nasza-klasa).
Korzystna, choć do pewnego stopnia także problematyczna, jest również specy-
iczna cyfrowa wolność, która wraz z Siecią i udostępnianymi przez użytkowników
treściami, dotyczy pośrednio także tych środowisk, które nie są jej zwolennikami.
Z jednej strony rozszerzyła się idea wolnej kultury i wolności w rozumieniu
open
source
, która od środowiska programistów przeniesiona została także na inne
tereny twórczości. Z drugiej — wymiana plików czy współdzielenie treści czę-
sto wiąże się z problemami natury prawnej i etycznej. Kultura cytatu i remiksu
ma swoich zwolenników, ale także przeciwników. Z całą pewnością nie można jej
jednoznacznie przekreślać, ale warto też pamiętać o jej mankamentach. Więk-
szość publikowanych tu tekstów prezentuje stanowiska młodych Autorów, które
wskazują na świadomość tych problemów.
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • rumian.htw.pl
  •  
     
    Linki
     
     
       
    Copyright 2006 Sitename.com. Designed by Web Page Templates