|
Altair - Aeroplan 2004-04 (049), Aeroplan |
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Dariusz Sałata, Krzysztof Sałata, Andrzej Wrona SA-342 w barwach francuskich. Śmigłowce te zostały zakupione także przez: Ango- lę, Burundi, Chiny, Cypr, Egipt, Ekwador, Gabon, Gwineę Bissau, Irak, Irlandię, Jor- danię, Jugosławię, Kamerun, Katar, Kenię, Libię, Maroko, Rwandę, Senegal, Syrię, Trynidad i Tobago, Tunezję i Wielką Brytanię / Zdjęcie: Krzysztof Sałata Główną siłę uderzeniową francuskiego 1 pułku śmigłowców bojowych (ler Regiment d'Helicopteres de Combat) stanowią SA-342 Gazelle. Konstruk- cja, której korzenie sięgają lat 1960. Wtedy to francuska Sud Aviation zawarła 2 kwietnia 1968 umowę z brytyjskim Westlandem o wspólnym opracowa- niu i uruchomieniu produkcji lekkiego śmigłowca wielozadaniowego (porozumienie dotyczyło także wspólnych prac nad francuską Pumą i angielskim Lynxem). Aby skrócić czas opracowania nowego modelu do dalszych prac rozwojowych wybrano skonstruowany przez Francuzów śmigłowiec SA-340, którego prototyp (numer 001) oblatano 7 kwietnia 1967 (projekt opracowano zgodnie z wymaganiami francuskich wojsk lądowych, sprecyzowanymi w 1965). Nową konstrukcję wyposażono w silnik Turbomeca Astazou II, napędzający trójłopatowy wirnik opracowany przez niemiecki Bolkow. Twórcy SA-340 zastosowali nowatorskie rozwiązanie śmigła ogonowego. Otunelowany trzynastołopatowy wentylator (nazwany fenestronem), zabudo- wano na drugim prototypie, który pierwszy lot odbył 12 kwietnia 1968. W lipcu 1969 zdecydowano o nadaniu nowej konstrukcji nazwy Gazelle. Pół roku później, 1 stycznia 1970 doszło do fuzji Sud Aviation z Nord Avia- tion. Nowopowstałe przedsiębiorstwo przyjęło nazwę Aerospatiale. 6 sierpnia 1971 oblatano pierwszy seryjny egzemplarz SA-341 Gazelle (nu- mer 1001). Do produkcji weszły następujące wersje śmigłowca: • SA-341B - dla Army Air Corps (oznaczenie brytyjskie Gazelle AH Mk. 1, pierwszy lot 28 kwietnia 1968); • SA-341C - wersja dla Royal Navy {Gazelle HT Mk.2); • SA-341D - Gazelle HT Mk.3 • SA-34IE - Gazelle HCC Mk.4, salonka zbudowana dla Royal Air Force; • SA-341F - wersja francuska dla Aviation Legere de 1'Armee de Terre; • SA-341 G - wersja cywilna; • SA-341H - eksportowa wersja wojskowa (produkowana na licencji przez jugosłowiańskie zakłady SOKO). Część śmigłowców wersji F uzbrojono w działko GIAT M.621 kaliber 20 mm (spotyka się oznaczenie SA-341 Canon). Na czterdziestu Gazellach F Fran- cuzi założyli przykadłubowe wysięgniki przystosowane do przenoszenia czte- rech pocisków przeciwpancernych HOT. Nad kabiną zamontowano system celowniczy SFIM APX M334 (zastąpiony później nowszym M397). Tak skon- figurowanym Gazellom nadano oznaczenie SA-341 M. W 1977 śmigłowiec narodził się ponownie. Do budowy kolejnych wersji zastosowano nowe materiały i technologię. Wzmocniono konstrukcję kadłuba i zabudowano nowe silniki rodziny Astazou o podwyższonej mocy. Nowe wer- sje śmigłowców otrzymały następujące oznaczenia: • SA-342J - cywilna wersja przeznaczona na eksport; • SA-342L - eksportowa wersja wojskowa; • SA-342M - wersja francuska, mająca zastąpić SA-341 F; • SA-342LE - wersja wojskowa produkowana w Egipcie (licencja oraz linia produkcyjna odkupiona od Westlanda). światło pozycyjne na koń- cu statecznika pionowego Zdjęcia: Andrzej Wrona Śmigłowce w wersji M występują w dwóch wariantach: SA-342M Viviane oraz SA-342M ATAM. Pierwszy to Gazelle uzbrojony w pociski HOT (4 lub 6). W miejsce celowników M397 zainstalowano nowsze SFIM Viviane. Skła- dają się one z kamery telewizyjnej, systemu FLIR oraz, dalmierza laserowego. Viv:ane pozwala odnajdywać cele, a następnie niszczyć je w każdych warun- kach pogodowych w dzień i w nocy. System ten może również służyć do pod- świetlania celów (efektywny zasięg lasera wynosi 10 km). Gazelle ATAM przeznaczony jest do zwalczania śmigłowców oraz samolo- tów transportowych przeciwnika. W tym celu śmigłowiec uzbrojono w 4 pociski Mistral (system celowniczy T-2000). Ponadto wszystkie Gazelle M wyposażo- no, w autopilota firmy SFIM oraz systemy nawigacyjne Crouzet Nadir i Decca Doppler 80. Chrzest ogniowy Gazelle przeszły podczas wojny o Falklandy. 21 maja 1982 korpus ekspedycyjny armii brytyjskiej przystąpił do ataku na zajęte przez Argentyńczyków wyspy. W pierwszym dniu walk łupem obrony prze- ciwlotniczej padły dwa SA-342 (trzeciego utracono w późniejszym okresie walk). W tym samym roku Syria użyła Gazelle w wojnie z Izraelem w połu- dniowym Libanie. Dziesięć lat później śmigłowce te brały udział w operacji Pustynna Burza. Brak jakichkolwiek świadectw użycia Gazelle przez Irak. Po stronie koalicji wykorzystywały je Francja, Wielka Brytania, Kuwejt oraz Zjed- noczone Emiraty Arabskie. Ponadto SA-342 brały udział w wojnach domo- wych w kilku państwach afrykańskich (np. w Rwandzie i w Czadzie). Dariusz Sałata, Krzysztof Sałata, Andrzej Wrona Głowica wirnika głównego opracowanego przez zakłady Bolkow Belka ogonowa. Na jej górnej powierzchni wał przeniesienia napędu śmigła ogonowego Fenestron - widok z lewej i z prawej strony Pod obudową mieści się system nawigacyjny Crouzet Nadir Wlot powietrza do chłodnicy oleju Sposób moco- wania podwozia płozowego Zdjęcia: Andrzej Wrona Dysza wylotowa silnika. Aby ob- niżyć temperatu- rę gazów wylo- towych można na niej zamonto- wać specjalną osłonę Obrotowa głowica systemu SFIM Viviane Tylna część belki ogonowej
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plrumian.htw.pl
|
|
|
|
|
Linki |
|
- Strona startowa
- American Philatelic Society 2012 Vol.126.04, filatelistyka, American Philatelic Society
- American Philatelic Society 2011 Vol.125.04, filatelistyka, American Philatelic Society
- American Philatelic Society 2010 Vol.124.04, filatelistyka, American Philatelic Society
- American Philatelic Society 2015 Vol.129.04, filatelistyka, American Philatelic Society
- American Philatelic Society 2014 Vol.128.04, filatelistyka, American Philatelic Society
- Alistair MacLean - 04 - Ostatnia granica, MacLean Alistair
- Anne Rice - Kroniki Wampirze - 04 - Opowieść o Złodzieju Ciał T02 (1), Anne Rice
- Analiza głównego i praktycznie jedynego dowodu w sprawie katastrofy pod Smoleńskiem w dniu 10 kwietnia(1), SMOLEŃSK 10.04.2010
- Allplan 2004 Конструирование, Allplan
- Altair - Aeroplan 2004-02 (047), Aeroplan
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- stardollblog.htw.pl
|
|
|