[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Związek Harcerstwa Polskiego Hufiec Gniezno im. Bolesława Chrobrego ============================================================= PROGRAM PRACY PODOBOZU ŻEŃSKIEGO „AMAZONKI” 44 Szczepu Harcerskiego „KRZEMIEŃ” w Jastrowiu w terminie 10 – 23 lipca 2011 Harcerska Akcja Letnia 2011 I. CELE PODOBOZU 1. Wypoczynek harcerek w bezpośrednim kontakcie z przyrodą: - obozowanie w lesie i w ramach niego nauka zachowań ekologicznych, - nauka poruszania sie po lesie w ramach ćwiczeń i gier terenowych, - podpatrywanie przyrody w ramach zajęć z przyrodoznawstwa, - zdobywanie sprawności przyrodniczych i puszczańskich, - wyprawa w miejsce wysadzonych torów kolejowych podczas II wojny światowej. 2. Integracja w ramach własnego środowiska: - wspólne ogniska, - zajęcia, zabawy i gry integracyjne z chłopakami, - festiwal piosenki, - olimpiada sportowa, - wyjazd harcerzy starszych na dwa dni nad morze, - szczepowa HA-BE-TA na podsumowanie obozu. 3. Podsumowanie całorocznej pracy drużyn i szczepu: - przyrzeczenia harcerskie, - zakończenie pracy nad stopniami, - nadanie rogala szczepowego, - podsumowanie rywalizacji zastępów, - zaplanowanie pracy na rok harcerski 2011/2012. 4. Wykształcenie w harcerkach samodzielności i zaradności: - budowa obozu, - wykonanie zdobnictwa obozowego, - dbanie o własne miejsca „zamieszkania”, - pełnienie służb (wartowniczej i kuchennej) na stanicy i w podobozach, - realizacja sprawności puszczańskich i obozowych, - udoskonalenie technik harcerskich – zwłaszcza w zakresie pierwszej pomocy. 5. Zdobycie podstawowej wiedzy o amazonkach - zapamiętanie hierarchii amazońskiej, - zapamiętanie kilku imion amazonek, - zapoznanie się z kilkoma mitologicznymi historiami o amazonkach, - zapamiętanie przedstawień i wyobrażeń amazonek, - zapamiętanie atrybutów i przedmiotów kojarzonych z amazonkami, - wykonanie strojów amazońskich i zdobnictwa obozowego w stylu amazonek, - poznanie ciekawostek dotyczących miejsca występowania i trybu życia amazonek, - nauka strzelania z łuku, - przybliżenie współczesnego znaczenia amazonek i profilaktyki kobiecej. II. Wykaz kadry podobozu Komendantka podobozu – phm. Ewelina Tubacka HR Z-ca ds. programowych – pwd. Linda Tok HO Oboźna – sam. Maria Pelińska Pomocnicza kadra programowa: pion. Izabela Kwiecień, trop. Daria Pietrzak III. Charakterystyka uczestników podobozu Uczestnikami podobozu są harcerki w wieku 10-17 lat. Na co dzień są to uczennice 4-6 klasy szkoły podstawowej, gimnazjum oraz liceum ogólnokształcącego. Harcerki należą do 44 Drużyny Harcerek „Puchacze”, 44 Drużyny Harcerek Starszych „Biała Róża” oraz 44 Drużyny Wędrowniczej „Krzemień 66”. Uczestniczki pracują w zastępach obejmujących jedna grupę wiekową: · Zastęp „Kuna” – uczennice z klasy 4 SP · Zastęp „Jenny” – uczennice z 5 i 6 klasy SP · Zastęp „Scarlett” – uczennice z 1 klasy GIM · Zastęp „Buki” – uczennice z 2 klasy GIM · Zastęp „Alek” – uczennice z 3 klasy GIM · Oraz patrole zadaniowe z 44 DW „Krzemień 66” - licealistki IV. Fabuła i obrzędowość FAUBUŁA: Elementy obrzędowości obozu zaczerpniemy z mitologii greckiej i tradycji śródziemnomorskiej. Dokładnie skupimy się na wojowniczkach, którymi były amazonki. Podobóz nazwiemy po prostu „AMAZONES” – jest to fonetycznie zapisana grecka nazwa tych kobiet. Wykorzystamy zwyczaje amazonek i ogólną dostępną wiedzę o nich, aby lepiej poznać siebie, otaczającą nas przyrodę oraz życie tamtych, dawnych wojowniczych kobiet. Weźmiemy także pod uwagę współczesne rozumienie terminu „amazonki”. Przygotujemy tak zajęcia, by rozbudzać nowe dziewczęce zainteresowania i pogłębiać, te które są dla nich ciekawe i ważne. Nasz podobóz będzie zatem amazońską krainą, w której zamieszkają wojownicze, ale bardzo przyjazne młode kobiety. Wcielimy się zatem w amazonki, zachowując hierarchię społeczną tego kobiecego ludu. Kadra obozu czyli dowództwo amazonek będzie nazywała się TRIBATALIĄ. Pozostałe oddziały dziewcząt przyjmą nazwy: BATALIA PIERWSZA, BATALIA DRUGA, BATALIA TRZECIA i BATALIA CZWARTA. Poza tym komendantka podobozu będzie zgodnie z tradycją amazonek – „królową”. Jej kadra główna i pomocnicza „kapłankami”, zastępowe „kapłanko-wojowniczkami”, a pozostałe uczestniczki „wojowniczkami”. Poza tym każda z dziewcząt na obozie, otrzyma pewnego dnia swoje amazońskie imię – po odbyciu próby amazonki. OBRZĘDOWOŚĆ: Każdego dnia będziemy witać dzień ćwiczeniami rozciągająco-medytacyjnymi. W następnej kolejności, będzie odbywać się uroczyste zawieszenie naszego symbolu – półksiężyca w honorowym miejscu, przy tablicy wieści amazońskich. Wieczorem będzie on ściągany i brany na uroczyste zakończenie dnia. Wszystkie amazonki będą miały swoje stroje. Wojowniczki przywdzieją koszulki w kolorze czerwonym, kapłanko-wojowniczki w kolorze czarnym, kapłanki w kolorze niebieskim, a królowa w kolorze zielonym. Dodatkowo do wszystkich koszulek doszyjemy długie białe rękawy, na których zostaną namalowane (na każdym po jednym) – czarne półksiężyce. Każda batalia będzie miała także swój numer namalowany farbką akrylową z przodu na koszulce. Również każda z amazonek stworzy małą kieszonkę, którą przyszyje do koszulki i będzie w niej nosić swój amulet ochronny – stworzonko z origami. Wykonamy również opaski na głowę, które będą składać się z symbolu amazońskiego – półksiężyca oraz z kolorowych piór. Podczas jednych z zajęć dziewczyny stworzą także wisiory amazońskie – z jednej strony będzie półksiężyc, a z drugiej imię nadane po przebyciu próby amazonki. Zwieńczeniem strojów będą prowizorycznie wykonane łuki i strzały. W naszych przebraniach amazońskich, co drugi dzień będziemy zasiadać wieczorem przy ogniu, a poza tym również tak ubrane będziemy uczestniczyć w zajęciach dotyczących naszej fabuły. Poza tym każda batalia wykona również swoje przenośne berło odróżniające je od innej batalii. Gdy berło będzie potrzebne, przenosić je będzie zawsze kapłanko-wojowniczka. Obóz udekorujemy wykonanymi przez nas ozdobami – głównie z symbolem półksiężyca. Zatem nasza brama będzie posiadała duży wykonany z drewna półksiężyc oraz napis AMAZONES. Na płocie również zawisną drewniane nasze znaki. Locus celebrationis (miejsce zgromadzeń = namiot świetlicowy) zostanie odpowiednio przygotowany na miejsce, w którym będą odbywać się zajęcia w razie brzydkiej pogody. Zawiśnie w nim siatka maskująca, a na niej różne obrazki i fotografie przedstawiające amazonki i ich życie. Również każdego dnia będzie pojawiał się tam symbol związany z amazonkami. Tam też wieczorami będziemy żegnać dzień. Dodatkowo w środku zawisną materiały, na których namalujemy farbkami: sceny z życia amazonek, broń jaką się posługiwały oraz ich ulubione i niezbędne zwierzęta – konie. Wiele zajęć podczas naszego obozu będzie dotyczyło przyrodoznawstwa, ekologii, lasu jako ekosystemu, terenoznawstwa i odbywało się na łonie natury. Nie zabraknie także zajęć z pierwszej pomocy, języka migowego, zdobnictwa amazońskiego, tańców rozrywkowych, strzelania z łuku czy gotowania w terenie. Podczas trwania obozu każda batalia będzie prowadzić przy namiocie lub w innym wyznaczonym do tego miejscu swój ogródek, w którym podczas naszego wyjazdu powinno coś wyrosnąć. Na końcu ocenimy efekty dbania o powierzone zagonki. V. Podział obowiązków wśród kadry i uczestników Lp. imię i nazwisko podstawowa funkcja zadania: 1. Ewelina Tubacka Komendantka podobozu nadzór nad całością, kontrolowanie powierzonych funkcyjnym zadań, reprezentowanie podobozu na głównych odprawach 2. Linda Tok Z-ca ds. programowych koordynacja zajęć programowych, nadzór nad rywalizacją zastępów, nadzór nad przynamiotowymi ogródkami ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plrumian.htw.pl
|